Korte termijn planning maakt je succesvoller

Leer in 4 stappen een kwartaalplanning maken

Korte termijn planning maakt je succesvoller

Leer in 4 stappen een kwartaalplanning maken

In ondernemersplannen worden vaak langetermijndoelen gesteld, die vervolgens niet worden uitgevoerd. Een kwartaalplanning maakt je wendbaarder en je realiseert sneller je doelen. Leer hier om in 4 stappen een kwartaalplanning te maken.

De ervaring leert dat meerjarige plannen en in veel gevallen ook jaarplannen -zeker voor relatief kleine organisaties- weinig tot geen zin hebben. Uitzonderingen daargelaten. Hoe komt dit? Simpel. Plannen worden ingehaald door de realiteit. Denk hierbij aan belangrijke factoren als een veranderende vraag, de komst van een concurrerend product, financiële tegenslag, maar ook veranderingen in de personeelssfeer kunnen een heel ander licht op het plan werpen.

Voor de lange termijn moet je vooral denken in concreet te behalen doelen, in de vorm van omzet, winst, aantal gewenste nieuwe klanten of het verhogen van de gemiddelde orderwaarde. Voor wat betreft planvorming op de lange termijn moet je ook denken aan de instrumentkeuze, bijvoorbeeld of het accent van je activiteiten komt te liggen in de richting van internetmarketing en persoonlijke verkoop of bijvoorbeeld op deelname aan beurzen. Veranker in een jaarplan vooral de rode draad: het doel, en op hoofdlijnen de instrumenten waarmee dit te bereiken.

Actieplan per kwartaal

Vanuit doel en strategie, ofwel de rode draad, is het vervolgens van belang activiteiten te formuleren met een tijdspanne van maximaal een kwartaal. Met een cyclus van een kwartaal ben je namelijk maximaal flexibel. Een actieplan per kwartaal maakt het mogelijk in te spelen op veranderende omstandigheden.

Los daarvan maakt het je organisatie op andere punten sterker. Werknemers worden verplicht te blijven nadenken. Bij veel organisaties ziet je namelijk, na het uitspreken van jaarplannen, verslapping optreden. De manier waarop kwartaalplannen tot stand komen, kan per organisatie verschillen. De grootte van de organisatie doet er in principe niet toe.

In 4 stappen een kwartaalplanning


1 | Overleg

Organiseer in de tweede maand van een kwartaal een overleg tussen betrokkenen, waarbij prioriteiten en doelen voor het daaropvolgende kwartaal worden vastgesteld, alsmede indicatieve budgetbepaling. Let op: alle acties staan in het teken van de eerder geformuleerde doelen.

2 | Nadenken

Vervolgens laat je betrokkenen zich terugtrekken om na te denken. Dit hoeft niet per se, maar de praktijk wijst uit dat sommige ideeën of acties uitzoekwerk vergen, bijvoorbeeld om uit te zoeken wat iets kost. Als resultaat van het denkproces wordt een kwartaalplan opgesteld met een activiteitenoverzicht voorzien van een budget-, tijds- en individuele takenplanning.

3 | Consensus

Zorg voor interne consensus over het plan. Dan kunnen jij en je medewerkers gericht aan de slag met de activiteiten. Zorg ook dat er iemand verantwoordelijk is voor de bewaking van het proces.

4 | Evaluatie

In de laatste week van een kwartaal vindt een evaluatieoverleg plaats tussen betrokkenen waarin de status van de lopende werkzaamheden wordt besproken en de resultaten van de uitgevoerde activiteiten worden geëvalueerd.

Wilt u meer weten over businessplanning? Bel telefoonnummer 010 - 225 00 40 voor meer informatie of vul het contactformulier in.

ALLE VAKPUBLICATIES

WIJ PUBLICEREN O.A. IN: